|
|

Mladí a Facebook po xté

24 March 2016 // AUTHOR: // CATEGORY: Digital, Facebook, Snapchat, Tech // Comments Off on Mladí a Facebook po xté

article-0-0DBAA46100000578-548_634x442Již několik let se stále dokola mluví o tom, že mladí houfně opouštějí Facebook. Já s tímto tvrzením ale nesouhlasím a dokážu vám to na následujících číslech z aktuálního výzkumu společnosti Nielsen Admosphere.

18 % mladých Čechů (15-24 let) řeklo, že svůj účet na Facebooku už někdy zrušilo, 7 % to dokonce udělalo několikrát. Nicméně většinou si svůj účet opět aktivovali. Jak jinak by mohla být penetrace Facebooku v této skupině mladých v ČR přibližně 96 %?

Mladí Facebook opravdu houfně neopouštějí, pouze mění své chování na něm. Nemají totiž například jinou možnost, jak pozvat sto svých kamarádů na večírek, než pomocí Facebook událostí. Zároveň jim tato funkce připomíná, které akce je čekají. Facebook využívají také pro dennodenní udržování vazeb s širší rodinou a přáteli. “Facebook je jako nudná rodinná večeře, ze které se nedá utéct” řekla mi nedávno jedna jeho šestnáctiletá uživatelka. Jedním dechem však dodala, že “pokud nemáte Facebook, tak je to ale ještě divnější”. Mladí totiž berou Facebook jako takový základ, téměř povinnost, která pro ně už není cool.  K tomu všemu se vedle klasických sociálních sítí objevila celá řada dalších služeb, které přitahují  nejen mladé a celý prostor tím fragmentují. Ať už se jedná o Instagram, který má již 43 % mladých Čechů oproti 14 % v celkové populaci, nebo instant messagingové služby jako  jsou WhatsApp a především pak Snapchat. Ten přináší zajímavou kombinaci vizuální sítě a zároveň všechny výhody IM v kombinaci s tím, že vše odeslané zmizí a nevzniká tak digitální stopa. Zároveň tam není žádný sociální tlak na počet likes a komentářů pod obsahem. Pořád ovšem dostáváte informaci, kdo váš obsah viděl. To vše společně s tím, že tam stále ještě nejsou dospělí, kteří by publikovaný obsah mohli nějak dozorovat, je pro mladé hodně přitažlivé.

I proto tedy vidíme na Snapchatu nárůst mladých uživatelů prakticky každý měsíc. Aktuálně je na něm již přibližně 30 % mladých Čechů oproti 6 % v celkové populaci a troufám si tvrdit, že jejich zapojení a aktivita je na této síti vyšší než na Facebooku. Do budoucna bude tedy velkou výzvou měření této sítě a především reklamních sdělení na ní.

Ale zpět k Facebooku. Pro mladé tedy již není zřejmě tou nejdůležitější a nejvíc cool sítí, přesto je k němu neustále připojeno 60 % z nich, a to i díky svým chytrým telefonům. Dalších 34 % se k němu připojuje několikrát denně. To je stále nejintenzivnější připojení mezi všemi sociálními sítěmi a IM. Zajímavé je, že pokud by se v roce 2013 podařil Facebooku nerealizovaný nákup sítě Snapchat, nyní by se zřejmě toto téma vůbec neřešilo.

Takže znovu a naposledy, mladí z Facebooku neodcházejí! Proměňuje se jejich využívání této sítě. Samozřejmě nejspíš budou Facebook dál nenávidět a zároveň milovat, ale neopustí ho – je součástí jejich dennodenních životů, přestože se jejich soustředění čím dál tím více zaměřuje směrem na Snapchat.

Výzkum byl realizován společností Nielsen Admosphere v únoru 2016 na vzorku N=500, 15+, aktivnější internetová populace.
Článek byl napsán exkluzivně pro Marketing Sales Media.



Comments are closed.